معرفی رشته صنایع غذایی گرایش کنترل کیفی:

این رشته شاخه ای از آموزش علوم کاربردی است که در آن دانش آموختگان با آخرین دستاوردهای علمی و کاربردی با کنترل کیفیت و ایمنی غذا آشنا می شوند و می توانند در آینده به تولید محصولات غذایی سالم، با کیفیت بهتر و با حداقل ضایعات کمک نمایند. صنایع غذایی شامل هشت تکنولوژی مختلف شیر و لبنیات،کنسروسازی،روغن و چربی خوراکی،غلات، قند و شکر، قنادی و نوشیدنی، بسته بندی و صنایع گوشت می شود.در هریک از این بخش ها به بررسی ویژگی های ماده اولیه ورودی،خصوصیات فیزیکی شیمیایی محصول نهایی و تکنولوژی های مورد استفاده در طی فرآوری خوراک در هر بخش می پردازد.

 

تاریخچه رشته:

v     در ایران:

گروه علوم و صنایع غذائی در سال 1342 در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران به عنوان اولین گروه آموزشی تخصصی در رشته صنایع غذائی در کشور تأسیس شد. در سال 1361 بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باتوجه به تحولات نوین جهانی و با تغییر نگرش آموزش و پژوهش، انیستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی کشور اقدام به پذیرش دانشجو برای دوره کارشناسی علوم و صنایع غذایی گرایش کنترل کیفی با طول دوره چهار ساله نمود.

v     در یاسوج:

دانشکده بهداشت و علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی یاسوج در سال 1398 موفق به اخذ مجوز جهت پذیرش دانشجویان صنایع غذایی گرایش کنترل کیفی، گردید. لازم به ذکر است که این دانشگاه، تنها دانشگاه دارنده این رشته در جنوب کشور بوده و در حال حاضر 70 دانشجو در این رشته در حال تحصیل هستند.

 

چشم انداز برنامه درسی:

باتوجه به تغییرات و گستردگی علوم در دنیا، رشته علوم و صنایع غذایی با گرایش کنترل کیفی، با نوآوری، کسب اطلاعات و انتقال دانش نوین و مهارت های کاربردی در کنترل و ایمنی غذا و نیز با تاکید بر یادگیری فعالانه در تولید موا غذایی سالم و با کیفیت، به مطلوب ترین شکل ممکن به یکی از رشته های مطرح در جوامعه علمی داخلی و خارجی تبدیل گردیده است. دانش آموختگان این رشته میتوانند در آینده نقش موثری در کنترل و ارتقاء کیفیت محصولات غذایی عرضه شده بازارهای داخلی و خارجی داشته باشند.

 

اهداف کلی رشته:

ü      تربیت فراگیرانی که با انجام آزمایشات فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و حسی در کنترل و ایمنی فرآورده های غذایی نقش اساسی داشته باشند.

ü      تربیت فراگیرانی که بتوانند با کاربرد روشهای دقیق آزمایشگاهی، ترکیبات و مواد متشکله غذایی را شناسایی و اندازه گیری کنند.

ü      تربیت فراگیرانی که بتوانند تولید مواد غذایی را مطابق با قوانین و مقررات استانداردهای ملی و بین المللی کنترل و نتایج آن را تجزیه و تحلیل و کیفیت محصولات غذایی را تضمین نمایند.

ü      تربیت فراگیرانی که در تولید فرآورده های جدید و به حداقل رساندن ضایعات مواد غذایی همکاری نمایند.

ü      تربیت فراگیرانی که با فرآیند غنی سازی، محصولات با ارزش تغذیه ای بالا برای کمک به حفظ و ارتقاء سلامت جامعه ارائه نمایند.

ü      تربیت فراگیرانی که با شناخت اصول نوین بسته بندی در تکنولوژی تولید، تحول ایجاد نمایند.

ü      تربیت فراگیرانی که بتوانند با ارئه مطالب علمی و تحقیقی و ایجاد ارتباط با مراکز تولید، دانش نوین خود را در زمینه های مختلف صنایع غذایی ارتقاء دهند.

ü      تربیت فراگیرانی که بتوانند با شناخت اثرات منفی فرآیندهای مختلف بر ارزش غذایی محصولات، نسبت به اصلاح نارسائیها اقدام نمایند.

 

وظایف حرفه ای دانش آموختگان:

الف) نقش کارشناسی در نظام غذا و تغذیه کشور

ü      داشتن نقش کارشناس در مراکز تصمیم گیری و اجرایی نظام غذا و تغذیه کشور

ü      نظارت بر جمع آوری و ثبت آمار از آلودگیهای مواد غذایی، بیماریها و مسمومیتها

ü      همکاری در تدوین مقررات آئین نامه ها و استانداردهای مواد غذایی

ب) نقش مسئول فنی در واحدهای تولیدی مواد غذایی

ü      نظارت بر مواد اولیه خام در مراحل مختلف فرآیند تا تولید محصول نهایی

ü      نظارت و کنترل بر عملکرد ماشین آلات، دستگاهها و سیستمهای ایمنی در واحدهای تولیدی

ü      نظارت و کنترل بر فرمولاسیون مواد غذایی برای تولید مواد غذایی سالم و با کیفیت

ج) نقش همکاری پژوهشی در آزمایشگاههای تحقیقاتی و تخصصی مواد غذایی

ü      انجام آزمایشات لازم برای شناخت ویژگیهای مواد غذایی

ü      مقایسه محصول با قوانین و مقررات و استانداردهای ملی و بین المللی

ü      احساس مسئولیت در اعلام نتایج واقعی آزمایشگاهی محصول غذایی

د) همکاری آموزشی در مراکز آموزشی

ü      توانی انتقال دانش خود به فراگیران هم رشته

ü      توانایی در افزایش دانش و درک اطلاعات نوین

ü      آموزش و آگاهی به جامعه در رابطه با ایمنی مواد غذایی به منظور حفظ و ارتقاء سلامتی