معرفی رشته بهداشت مدارس:

رشته بهداشت مدارس اولین بار در نیمسال اول تحصیلی 1402-1401 در دانشکده بهداشت و علوم تغذیه راه اندازی و مسئولیت امور برنامه ریزی وآموزشی به گروه بهداشت عمومی محول شد. بهداشت مدارس بر اساس تعریف سازمان سلامت جهانی، عبارت از مجموعه اقداماتی که به منظور تشخیص، تامین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان و کارکنان مدارس که به نحوی در ارتباط با دانش آموزان قرار دارند، تحت راهنمایی و سرپرستی مسئولان مدرسه به اجرا در می آید. رشته بهداشت مدارس در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسانی را تربیت می کند که دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی به نیاز بهداشت مدارس سطح کشور، افزایش سطح آگاهی های بهداشتی، ایجاد نگرش مطلوب، تغییر رفتار و تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمات سلامت، مشارکت نیروی دانش آموزی، کارکنان مدارس و اولیاء دانش آموزان داشته باشند. دانش آموختگان از چنان دانش و مهارتی چند بعدی در سلامت عمومی برخوردار باشند که از ظرفیت های لازم و کافی برای ارائه خدمت به عنوان مراقب سلامت مدرسه برخوردار بوده و بتوانند هر مدرسه را به مدرسه ای مروج سلامت تبدیل نمایند. رسالت این دوره، تربیت نیروهای آگاه به مسائل عملی روز، توانمند، مسئولیت پذیر و حساس به سلامت افراد و جامعه در حیطه بهداشت مدارس است که تخصص خود را در زمینه ارائه خدمات بهداشت مدارس به دانش آموزان، اولیای آنها و معلمین در اختیار جامعه هدف قرار دهند و مدرسه را به مدرسه مروج سلامت تبدیل نمایند. مهمترین اهداف تربیت کارشناس بهداشت مدارس، اعتلای سطح سلامت دانش آموزان، کارکنان مدارس و خانواده دانش آموزان از طریق افزایش سطح آگاهی های بهداشتی، ایجاد نگرش مطلوب، تغییر رفتار و تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمات سلامت از طریق تربیت نیروی انسانی مورد نیاز است. همچنین کارشناس بهداشت مدارس قادر خواهد بود شاخص های سلامت گروه های هدف مختلف را از طریق نیاز سنجی، ارائه خدمات سلامت، آموزش بهداشت، کنترل اپیدمی ها، مراقبت از تغذیه دانش آموزان ارتقا دهد. در حال حاضر بسیاری از مدارس فاقد نیروی انسانی تخصصی تمام وقت برای ارائه مراقبتهای سلامت مرتبط با بهداشت عمومی هستند. نظر به ضرورت استقرار یک نفر کارشناس مراقبت سلامت مدرسه در مدارس، که از دانش و مهارت لازم برای قرار گرفتن در این موقعیت شغلی مناسب برخوردار باشد و تبدیل مدارس سطح کشور به مدرسه مروج سلامت، مسئولین ذیربط در وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه" توسعه همکاری های مشترک در زمینه ارتقای سلامت دانش آموزان با ایجاد بسترهای آموزشی مشترک، راه اندازی رشته های مورد نیاز و توانمند سازی کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ابعاد مختلف" را در سال 1399 امضا نموده و در راستای اجرای بند اول آن، کارگروهی متشکل از دو وزارتخانه مسئولیت راه اندازی رشته جدیدی به نام "بهداشت مدارس" در مقطع کارشناسی پیوسته را عهده دار شدند.

دانش آموختگان این دوره می توانند در جایگاه های زیر انجام وظیفه نمایند:

- ارائه خدمات سلامت در مدارس

- راه اندازی و ارائه خدمات سلامت مرتبط با مهدکودک ها

دانش آموختگان بهداشت مدارس در نقش های زیر در مدارس ایفای نقش می نمایند:

  • آموزشگر و مروج سلامت
  • مراقب سلامت در مدرسه
  • اجرایی
  • پژوهشی
  • مشاور